Thursday, November 8, 2012

Catatan lelaki yang menyerah

Hanya kepada Allah kutundukkan diri yang hina,
hanya kepada Allah kutumpahkan air mata,
hanya kepada Allah kukisahkan segala duka
hanya kepada Allah kuserahkan segala luka
hanya kepada Allah kudendangkan mantra pengabdian

Aku telah bergulat pada kemaksiatan, dan aku kalah
aku telah bergulat dengan kedengkian dan aku kalah
aku telah bergulat dengan kekuasaan dan aku kalah
aku telah bergulat dengan syahwat dan aku kalah

aku bermaksiat, maksiat itu mengosongkan jiwaku. aku kalah
aku mendengki dan dengki itu menggerogoti imanku, aku kalah
aku menguasa dan kuasa itu menghianat dan aku kalah
aku berasikh mansuk dan syahwat itu menikamku, dan aku kalah

Tuhanku...
aku kembali padaMu.
dengan jiwa yang terkalahkan aku kembali padaMu.
dengan hati yang terperikan aku kembali padaMu
dengan kisah yang memilukan aku kembali padaMu

kembali pada cahaMu yang suci
kembali pada Rahman dan rahimMu
kembali pada Jalan yang Kau ridhoi.

aku kembali
lelaki yang menyerah

No comments:

Post a Comment

Pembaca yang baik meninggalkan jejak..